\
Margôt van Stee
Arbeidspsycholoog/ Mindfulnesstrainer
/

Getting your things done

Worstelt u soms ook zo met de uitwassen van onze welvaartsmaatschappij? Met de overdaad aan kennis, kansen en keuzemogelijkheden en met de veelheid van dingen die ons omringen? Maar vindt u het ook zo ondankbaar om daarover uw beklag te doen? Toch kan het helpen om die worsteling eens serieus te nemen. Iedere tijd en maatschappij kent nu eenmaal haar voor- en nadelen en waarom onze nadelen bagatelliseren als luxeproblemen? ‘Getting things done’ van David Allen is een boek dat ons overdaad-aan-dingen probleem uiterst serieus neemt, soms op het hilarische af, maar dat tegelijkertijd lastig te overschatten is. Het helpt ons namelijk om orde te scheppen in de chaos, niet alleen in ons huis en kantoor, maar vooral ook in ons hoofd.Het boek is gebaseerd op de gedachte dat wat we niet afdoende belegd hebben ons blijft lastig vallen. En dat heeft te maken met de wijze waarop we informatie verwerken. Dat waarvan we weten dat het nog moet gebeuren, ligt op afhandeling te wachten in wat we voor het gemak maar even ons onbewuste zullen noemen. So far so good. Het verdwijnt niet, maar tikt ons af en toe op de schouder. Hé, je moet mij nog doen (klant bellen, mailtje sturen, voor zes uur naar de stomerij). Alleen, ons onbewuste is wel een goede bewaarder, maar een tamelijk gemankeerde organisator. Wat betekent dat we ’s nachts verschrikt wakker schieten omdat we zijn vergeten dat belangrijke telefoontje te plegen. Of, iets minder erg, maar altijd nog ontijdig: omdat we dat telefoontje first thing in the morning moeten plegen. Kortom: ons onbewuste weet wel wat er moet gebeuren, maar heeft vaak geen flauw benul wanneer.

De oplossing is er in gelegen om alles, en dan bedoelt David Allen ook echt letterlijk alles, te beleggen. En dat geldt zowel voor de grote projecten – de verbouwing van de keuken – als de kleinste futiliteiten – een ander stekkertje aan die nieuwe lamp monteren. Zodat u niet meer bij nacht en ontij wakker hoeft te schrikken en u er 100% zeker van kunt zijn dat u alles wat u te doen heeft ook op het juiste moment doet. Hij heeft hier een heel systeem voor bedacht dat veel verder reikt dan het in zijn ogen achterhaalde to do lijstje en zeker te ver om hier uit de doeken te doen. Maar mocht u opgeruimd het nieuwe jaar willen beginnen, bewijs uzelf een dienst met Getting Things Done!

Getting Things Done, David Allen, 2011

Archief

  • Aandacht voor de natuur
  • Aandacht voor het klimaat
  • ACT bij trauma
  • Alles wat aandacht krijgt groeit. Ook in de hersenen.
  • Belangrijke levensgebeurtenissen
  • Change of mind, change of times
  • Controledrang
  • Coping tijdens Covid en daarna
  • Daar heb ik geen last meer van
  • Dankbaarheid
  • De donkere dagen
  • De koude kant, ver weg in het land
  • De olifant in de kamer
  • De wereld al wandelend tot leven laten komen
  • Deep Look
  • Depressie als verhaal
  • Een geval van toeval
  • Een nieuw taboe
  • Een oefening in geduld
  • Een slaaf van jezelf
  • Ego-emoties
  • EMDR
  • Erkenning
  • Eusebeia
  • Experiëntiële vermijding en een waardevol leven
  • Getting your things done
  • Goede gewoontes
  • Het allerlaatste woord over multitasking
  • Het cultiveren van kalmte en concentratie
  • Het lerende lichaam
  • Het zesde uur
  • Inclusief en Exclusief
  • Mijn ego is kleiner dan het jouwe!
  • Mindfulness en Compassie in tijden van Corona
  • Ode aan het werk
  • Oh wee op tv
  • Op retraite gaan
  • Op zoek naar onze verloren gewaande tijd
  • Op zoek naar stilte
  • Pandemische paniek
  • Psychotherapie en psychedelica
  • Status
  • Symposium: serieuze spelen
  • Taal als kleren van de keizer
  • Tien jaar arbeidspsychologische praktijk
  • Toegestane emoties
  • Traumasporen
  • Verdeeldheid en verbondenheid
  • Verlichting
  • Verlies
  • Waarden in een veranderende wereld
  • Waarom houden we toch zo van onze hersenen?
  • Wat is een burnout (behalve dat wat de UBOS meet)?
  • Wie kent jou het beste, jijzelf of de mensen om je heen?
  • Worden wie je bent? Of worden wie je wilt zijn?
  • Zelfcompassie in de snelkookpan of op het sudderplaatje
  • Zelfsturing of structuur