Simine Vazire, een Amerikaanse onderzoekster die gespecialiseerd is in persoonlijkheid, besloot hier onderzoek naar te doen. Dit is wat ze vond.
Mensen beoordelen zichzelf gemiddeld gezien niet beter maar ook niet slechter dan anderen dat doen. Maar er zijn wel verschillen en die verschillen zijn terug te voeren op twee criteria: de mate waarin een bepaalde eigenschap zichtbaar is en de mate waarin een eigenschap wenselijk is.
Zelfrapportage is accurater wanneer het om minder zichtbare eigenschappen gaat, zoals angst. Wanneer het zichtbaarder eigenschappen betreft, zoals extraversie en dominantie, bestaat er nauwelijks verschil tussen hoe iemand zichzelf ziet en hoe anderen hem of haar zien.
Waar het wenselijke eigenschappen betreft, zoals intelligentie en aantrekkelijkheid, hebben mensen de neiging om zichzelf te overschatten dan wel te onderschatten. Anderen zijn bij de beoordeling van begerenswaardige eigenschappen veel reëler.
Wat kun je hier nu mee in het dagelijks leven? Als je wilt weten hoe een ander zich voelt, vraag het die persoon dan zelf. Hij weet ‘t zelf immers het beste. Als je echter wilt weten wat zijn beste en slechtste eigenschappen zijn, kijk dan goed en vertrouw op je eigen oordeel. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: als je wilt weten wat jóuw beste en slechtste eigenschappen zijn, ga dan vooral af op het oordeel van anderen.
Bron: www.psychologicalscience.org
Het állerlaatste woord over multitasking
Eerst dachten we dat vrouwen beter konden multitasken dan mannen. Toen leek het er op dat mannen het even goed konden als vrouwen. En vervolgens bleek dat vrouwen en mannen geen van beiden kunnen multitasken. Mensen kunnen slechts één cognitieve taak tegelijkertijd verrichten. Een geautomatiseerde fysieke taak uitvoeren samen met een cognitieve taak gaat nog wel, maar vaak ook niet zonder fouten. Zo bleken mensen die liepen te bellen, vaker tegen andere mensen aan te lopen dan mensen die niet tijdens het lopen aan het bellen waren. Er bestaat wel zoiets als taskswitching, alleen is dat helemaal niet zo effectief.
Veel mensen reageren met ongeloof wanneer ze dit horen. Ze hebben het gevoel reuze productief te zijn met al die schotels in de lucht. Onderzoek wijst echter uit dat ze zichzelf overschatten, net als dronken automobilisten.
Maar hoe kunnen we dan wel effectief omgaan met alle taken, prikkels en afleiding in leven en werk? Hier volgen drie concrete tips van Susan Weinschenk.1. Versnipper je aandacht niet, maar verwerk in één keer een gehele taak.
Dat betekent bijvoorbeeld dat je niet telkens ieder binnenkomend mailtje leest, maar dat je je mailprogramma op gezette tijden aanzet en dan in één keer een hele stapel mail afhandelt. Of dat je een uur of een dagdeel uittrekt voor een stuk dat je moet schrijven en in die tijd zorgt dat je onbereikbaar bent.
2. Begin de dag met je belangrijkste taak of taken. Maak een planning aan het begin van de dag, of liever nog: aan het eind van de dag zodat je al prioriteiten hebt gesteld wanneer je de volgende dag begint.
3. Om problemen te kunnen oplossen hebben we nonproductieve tijd nodig zodat er nieuwe verbindingen kunnen worden gelegd in de hersenen. Dus ga wandelen, sporten, muziek luisteren, mediteren of simpelweg voor je uit staren.
Je zult merken dat je als je zo te werk gaat productiever bent, meer voldoening zult eraren en minder gejaagdheid.
Bron: Psychology Today